Mădălina Iulia Timofte

Imagini in Cuvinte


Cinefilii anonimi sunt NEXT

Posted on March 30, 2012 by admin

Bună! Mă cheamă Mădălina şi sunt dependentă de Next.

Bună Mădălina! …

În cadrul Festivalului Next nu există încă o întâlnire pentru terapie, dar după 6 ediţii pline sper ca organizatorii să se gândească la un eventual program în acest sens pentru Next 7.

Cinefil anonim, groupie sau anything in between, Festivalul Next a pregătit un program de festival echilibrat care oferă deja obişnuita doză de adicţie vizuală pentru scurtmetraje (Competiţia- secţiunea cea mai aşteptată), un loc pentru un dialog productiv persoanelor active în „industrie” (seria Seminariilor Next), un spaţiu retrospectiv şi de apropriere (şi ei au fost Next Generation şi Festival Friends), un moment pentru memoria unor cineaşti care ne-au făcut să iubim filmul românesc (Cristi & Otto: Filme realizate de Cristian Nemescu şi Andrei Toncu), programe în premieră cu focus pe dans şi zona horror şi SF (Next Dance şi Next Imaginaria), ocazia de a vedea scurtmetrajele nominalizate în acest an la Premiile Oscar, la Oscarurile Europene sau la Festivalul de la Cannes şi chiar un „spaţiu de joacă” numai pentru copii (Next Kids).

Având toate aceste direcţii şi zone largi, Festivalul Next demonstrează şi în acest an că este mai mult decât o mişcare de occupy cinematografele, este o platformă culturală care poate alimenta energia unor tineri cineaşti şi care poate infecta un grup mare de oameni cu bacteria cinefiliei pentru a crea un public real, atât de necesar în România.

Festivalul Internaţional de Film Next – ediţia a 6-a, 28 martie – 1 aprilie

În competiţia festivalului se află 27 de filme selecţionate de programatorii Next din peste 1000 de titluri . Sunt 4 calupuri de văzut, fiecare conţinând şi un film românesc.

Disclaimer:

Deşi ştiu că nu ai cum să rezumi un film în două cuvinte, nu pot să nu cedez ispitei!

În deschiderea festivalului, miercuri, 28 martie, prima serie – Competiţie I a pornit în forţă cu un scurtmetraj via Franţa, în regia lui Rudi Rosenberg, Aglaee. Intrând în intimitatea relaţiilor de interacţiune între adolescenţi, Aglaee a trasat o poveste sensibilă despre ce înseamnă să fii diferit având un handicap şi cum povestea clasică boy meets girl nu poate fi decât complicată şi în acelaşi timp firească atunci când un băiat care încearcă să râdă de o fată pe care o consideră urâtă invitând-o la o întâlnire este refuzat cu cuvintele „Tu n’est pas mon style” pe un bileţel.

Calugăriţele Iadului (Germania, regia Roland Petrizza şi Alex Eslam) a explodat pe ecran ca un trailer compact, plin de sânge şi ironie arătând în 3 minute povestea unei călugăriţe care îşi caută răzbunarea adunând după ea o legiune de credincioase care luptă mai tare şi mai hotărât decât Chuck Norris.

Proba (Israel, regia: Eti Tsicko) a explorat zona de întâlnire a tensiunii dintre comunitatea palestiniană şi israeliană prin gesturile simple şi situaţia plauzibilă a întâlnirii dintr-o regizoare şi a unui actor la un casting filmat.

A urmat Secvenţe (Spania), un colaj de 8 slide-uri, fiecare în regia unui alt „autor”: David Ilundain, Eugenia Poseck, Luis Arribas, Paul Severn, Cesar Urrutia, Javier San Roman, Jesus Liedo, Paco Ortega. Un mix interesant ca formulă care a ilustrat un imaginar al unor momente pur şi simplu “cotidiene”: un copil care se joacă în pişcină şi auzind cearta părinţilor îşi distruge jucăriile, un fiu care aude un „te iubesc” din gura unui tată obosit, o fiică care îşi hrăneşte mama bolnavă, un moment de intimitate între doi parteneri întrerupt de nişte lecţii de chineză, etc.

Filmul Sarrei Tsorakidis, made in Romania,O mie de lucruri în comun, aduce două cupluri în mijlocul unui peisaj pustiu care provoacă acţiunea: misterioasă şi tragică.

Animaţia din primul calup, Zi înstelată (Brazilia, regia: Nara Normande) pune în discuţie probleme sociale şi ecologice serioase, totul pe fondul unei nopţi înstelate a la Van Gogh.

Ultimul scurtmetraj din Competiţie I, Power! (Germania, regia Christina Ebelt şi Mischa Leinkauf) a venit ca o lovitură de maestru: ce se întâmplă când 5 „performeri economici” se adună la un workshop despre the perfect pitch? Strategii de Survivor, implicare personală şi pierderea controlului pe un fond de absurditate cronică. În „tabăra” pentru prezentarea perfectă orice e posibil, mai ales când plăteşti 10000 de euro pentru a învăţa să pronunţi Power fără a aspira vocalele, într-un cuvânt: Power cu semnul exclamării!

A doua zi de festival a adus în total peste 4 ore de fime cu seria Competiţie I + II.

Pe malurile Mediteranei (Franţa, regia Olivier Py) a reuşit prin imersiunea în documentarea propriei familii a regizorului prin home-videos de-a lungul anilor, să producă o meditaţie delicată asupra istoriei personale puse faţă în faţă cu istoria, aceea cu I mare.

Mai departe,în Room (Spania, regia: Fernando Franco) camera fixă a video-cam’ului de la laptop a surprins un eveniment real: sinuciderea în faţa monitorului la care activii de pe chat room au asistat.

Cu EMIL dat la maxim, o mamă îşi confruntă vecinii. Dialog genial şi mult umor cu Chefu’ (România, regia: Adrian Sitaru).

Aurora boreală (SUA, regia: Matt H. Mayes) a venit cu impactul imaginii perfecte: claritatea fotografică „fură” din narativ şi rămâne întipărită ca o impresiune a luminii clare printr-un geam.

Sub marca Kieslowski’s followers, Ecou (Polonia, regia: Marcin Filipowicz) e genul de bucată cinematografică care se imprimă ca o experienţă pe care o trăieşti personal: un tată îşi învaţă cu brutalitate fiul cum să supravieţuiască în sălbăticie şi apoi dispare.

Mâna conducătorului care salută din maşină în Drepţi (Mexic, regia Yordi Capo) face ca soldaţii imobili în poziţie  să capete o imagine extrem de realistă, rigiditatea lor povesteşte mai multe despre o mentalitate decât ai putea crede.

Infernul contaminării din Radiere (Suedia/Danemarca, regia: Erik Rosenlund) te convinge de fatalitatea unui sfârşit în care poţi lupta numai cu elementele primordiale: foc, apă … şi gume de şters.

Ce urmează? încă 3 zile de proiecţii şi evenimente care te vor face NEXT, dacă nu eşti deja.

NEXT? Nu ştiu despre voi, dar eu mă grăbesc că trebuie să ajung imediat la cinema.

articol înscris la concursul Vodafone din cadrul Festivalului Next

http://www.nextfilmfestival.ro/concurs

Leave a Reply




↑ Top